El món digital entra a les aules Internet, els ordinadors portàtils i els llibres i les pissarres digitals comencen a fer-se un lloc a les escoles
Són les primeres passes d'una revolució de dimensions històriques als nostres centres d'ensenyament, perquè obliga a canviar molts hàbits. La transformació, però, genera dubtes, i hi ha qui lamenta que no s'hagi format prou els professors.
Dins dels instituts pioners, la revolució es fa de manera gradual. En els grups del pla pilot, cadascun dels alumnes disposa d'ordinador portàtil, amb el qual segueixen les classes i interactuen (en comptes de sortir a la pissarra, treballen al portàtil, i després es pot ensenyar la feina feta a través del projector). El llibre digital és el fons didàctic de referència (equivalent al llibre de text en paper), però no pas l'únic, ja que amb el portàtil i internet accedeixen a materials diversos, com ara gravacions del Youtube, pàgines web o el noodle del centre, on els professors van carregant continguts. Els llibres de text en format de paper desapareixeran de les aules, però no pas les llibretes i els bolígrafs, ni els llibres de lectura.
Ara per ara, per als docents no és obligatori passar a les TIC, sinó que els que les utilitzen són voluntaris. Entre ells, i segons el seu parer, es pot treballar molt millor el tracte personalitzat a l'alumne, i és més funcional a l'hora d'establir grups, entre altres avantatges. A les classes no hi haurà trencament amb el sistema clàssic, i moltes correccions es continuaràn fent a la pissarra de guix.
N'hi ha qui diu que la transformació tecnològica ha comportat un canvi metodològic, plasmat sobretot en un paper més actiu de l'alumne i l'increment del rol de guia per part del mestre.
Els portàtils del programa 1x1 de la Generalitat valen 300 euros. Una meitat del cost la paga el govern, i l'altra, les famílies. Unes línies d'ajuda estaran a disposició de les que no puguin afrontar la despesa.
És prematur avaluar la qualitat dels programaris que s'utilitzen. El que sí que és clar és que tot plegat té un aire d'improvisació i no hi ha hagut temps de formar els docents. Aquest és el principal aspecte del desplegament que es critica des del col.lectiu de mestres. D'altra banda, les TIC poden fer que es tendeixi al sistema d'avaluació anglosaxó, molt criticat perquè es basa en l'estadística pura i dura, extreta de les puntuacions dels exercicis.
Es aviat per fer qualsevol valoració. Bueno no se, a tu que et sembla?